I et interview med Crux Magazine har formanden for den regionale bispekonference i Vestafrika, ærkebiskop Ignatius Kaigama kritiseret Joe Bidens annullering af den såkaldte Mexico City Policy, som afskærer ikke-statslige organisationer fra at kunne modtage offentlige tilskud, såfremt de er involveret i abortkampagner i USA eller andre lande. ”Det er tankevækkende,” sagde han, ” at en af Bidens første officielle handlinger har været at støtte tilintetgørelse af menneskeliv både lokalt og i udviklingslandene. Denne beslutning giver ingen mening. Den er en krænkelse af menneskets værdighed.”
”I stedet,” tilføjede han, ”burde Biden bruge sin stilling til først og fremmest at beskytte de mest sårbare, herunder de ufødte børn. Det Andet Vatikankoncil og samtlige efterfølgende paver har betegnet overlagte drab på ufødte børn som særdeles alvorlige krænkelser af Guds Bud.”
”Livet,” sagde Kaigama, ”må med den største omhu beskyttes fra undfangelsen. Abort og børnedrab er afskyelige forbrydelser. Som biskopper har vi altid fastholdt, at abort er et direkte angreb på livet, som sårer kvinden, underminerer familien og fremfor alt krænker Gud.
Obanianuju Ekeocha, som er forsker med speciale i biomedicin, født i Nigeria, bosat i Storbritannien, forfatter og grundlægger af organisationen Culture of Life Africa[1] har for nylig bakket op bag Kaigama med en video, hvor hun direkte henvendt til Biden understreger, at abort ikke er en afrikansk værdi.
Og hun fortsætter: ”Mens abortlæger og abortaktivister i Vesten var utilfredse i 2017, da Donald Trump genindførte og udvidede Mexico City Policy, glædede afrikanerne sig. Alle, som jeg talte med, og som kendte til dette forbud mod at finansiere abortkampagner, var meget glade for, at USA omsider viste respekt for langt de fleste afrikaneres kultur og værdier, som er de samme på tværs af landegrænserne.
Afrikanerne så derimod med forbløffelse på, at repræsentanter for Vesten såsom Melinda Gates viklede sig ind i selvmodsigelser i deres kritik af forbudet mod abortkampagnerne, og på, at demokraterne bedyrede, at de ville genoptage finansieringen af abort i den 3. verdens lande.”
Med i sin video har Ekeocha et klip af Biden, som omsværmet af medlemmer af International Planned Parenthood siger: ”Vi [amerikanere] er deres [udviklingslandenes] frelser overalt i verden. Et udsagn, som Ekeocha finder horribelt ved tanken om, at ”denne mand, som er USA’s nyvalgte præsident, således mener, at penge nu igen vil havne i lommerne på abort-giganter som International Planned Parenthood, Marie Stopes International og DKT International.
Det betyder, at de nu med USA’s velsignelse og med kolossale midler til deres rådighed vil trænge ind i den 3. verdens lande, de fattiges lande, for først og fremmest at propagandere for og aktivt medvirke til aborter.
Og sidst, men ikke mindst har den britiske debattør og forfatter Fiorella Nash[2] blandet sig i debatten, hvor hun blandt andet bemærker, at ”bevillinger, der burde gå til lægelig omsorg for fødende kvinder, i stedet bliver brugt til kampagner for abort”. ”Vi bør ikke glemme, ” siger hun, ”at den mest almindelige dødsårsag for fødende kvinder i Afrika er blødninger efterfulgt af blodforgiftning. Det er komplikationer, der kan behandles hurtigt og effektivt – og også som regel bliver det i den vestlige verden. Men alligevel er det ikke et tilbud, vi giver afrikanske kvinder.
Nash fortæller endvidere om en debat, hun deltog i, hvor en abortaktivist beskyldte præsident Trump for neo-kolonialisme, fordi han havde genindført den forkætrede Mexico City Policy. Nash svarede, at det var det rene nonsens, eftersom denne politik var i overensstemmelse med det overvældende flertals ønsker i Afrika. Eksempelvis, tilføjede hun, er 92% af befolkningen i Uganda imod abort. Hvortil hendes modpart svarede, at det i så fald måtte være de resterende 8%, man burde tage hensyn til.”
Det får Fiorella Nash til at konkludere: ”De respekterer ikke engang demokratiet i Afrika. Det er den rene imperialisme. Det er troen på, at vi ved bedst, at vores værdier er vigtigere end deres, og at vi er nødt til omvende resten af verden til vores synspunkter.”
”For mig at se er dét neo-kolonialisme.
[1] Culture of Life: ”livets kultur” – det udtryk, pave Johannes Paul 2. lancerede i sin rundskrivelse ”Livets Evangelium” i 1995, som alternativet til ”dødens kultur”, nærmere bestemt den vestlige verdens brug af prævention og abort.
[2] Fiorella Nash er forsker, medarbejder ved det britiske Pro Life-selskab Society of for the Protection of Unborn Children og forfatter til bl.a. The Abolition of Woman: How Radical Feminism is Betraying Women (2018).